3 redenen om een budgetcoach in te schakelen voor jouw bedrijf

Blog

Wist je dat tachtig procent van de werkgevers in Nederland te maken heeft met medewerkers met financiële problemen? De kans is dus groot dat dit ook binnen jouw bedrijf aan de orde is. Misschien merkte je het al. Omdat Eva regelmatig vraagt om een voorschot op haar salaris. Of omdat Emily nooit meer bij uitjes is en Henk er de laatste tijd onverzorgd uitziet. Dit zijn mogelijke signalen van serieuze geldzorgen.

Gelukkig zijn er verschillende handvatten die je Eva, Emily en Henk kunt bieden. Om de financiële problemen terug te dringen of zelfs te voorkomen. Jouw rol hierin is ontzettend belangrijk. De meeste medewerkers trekken namelijk te laat aan de bel. Ze weten niet wat ze moeten doen, modderen wat aan of schamen zich. Met een budgetcoach binnen handbereik verlaag je de drempel om hulp te vragen. En dat levert jouw bedrijf de volgende drie voordelen op! 

Tip: Vermoed je dat jouw medewerker financiële problemen heeft? Bekijk dan deze lijst met signalen die kunnen duiden op geldproblemen en neem contact met ons op. 

1: Het verlaagt en voorkomt ziekteverzuim 

Uiteindelijk is het heel simpel: financiële stress leidt vaak tot verzuim. Een medewerker met geldproblemen is gemiddeld zeven dagen extra ziek per jaar. Dus de verzuimkosten vanwege geldzorgen kunnen hoog oplopen. Gelukkig realiseren steeds meer werkgevers dit. Ze besteden niet alleen aandacht aan de lichamelijke gesteldheid van medewerkers. Maar staan ook stil bij het effect van de financiële situatie op de psychische gesteldheid.  

Als werkgever heb je hierin een belangrijke rol. Je kunt geldproblemen soms namelijk zelfs voorkomen. Door preventief een budgetcoach in te zetten! Bijvoorbeeld als secundaire arbeidsvoorwaarden. Het resultaat? Eva die zich financieel fit voelt en daardoor minder snel ziek wordt! 

Wist je dat een medewerker met schulden de werkgever jaarlijks gemiddeld €13.000 kost? 

2: Het verhoogt de arbeidsproductiviteit

Geldzorgen leiden niet alleen tot verzuim, maar ook tot een verminderde arbeidsproductiviteit. Een medewerker met financiële problemen is gemiddeld 20% minder productief per jaar. Ze kunnen vanwege de stress niet meer goed functioneren. Kom je als werkgever in actie? Dan merk je dit letterlijk in de bedrijfsresultaten.  

Want een financieel fitte Henk verzorgt zichzelf niet alleen goed, hij is ook productiever. Hij ligt niet wakker van de energierekening, maar komt uitgerust aan op het werk. Hier moet je hem alleen wel bij helpen. Want vaak lukt het mensen niet om zelf uit de financiële problemen te komen. Daarom is het belangrijk dat ze weten waar ze terechtkunnen: bij een budgetcoach!  

Wist je dat 42% van de Nederlandse huishoudens in 2021 te maken had met één of meerdere betalingsproblemen? 

3: Het bevordert de werksfeer

Dat geldproblemen zorgen voor flinke stress staat als een paal boven water. En dat heeft weer grote invloed op het levensgeluk van mensen. Want hoeft Emily zich geen zorgen te maken bij de kassa of ze haar boodschappen wel kan betalen? En raakt ze niet gestrest als een blauwe envelop op de deurmat belandt? Dan voelt ze zich in ieder geval gelukkiger. 

 Dit merk je niet alleen aan haar, maar aan je hele team. Geldproblemen hebben namelijk ook effect op de omgeving van Emily: op jou en haar andere collega’s. Een financieel fitte Emily heeft haar zaken op orde, komt wél naar bedrijfsuitjes en doet zonder aarzeling mee aan verjaardagscadeaus. Al die kleine dingen bij elkaar komen de werksfeer ten goede!  

Wist je dat 14% van de Nederlanders maandelijks of altijd in het rood staat? 

Budgetcoach inschakelen?

Een budgetcoach brengt het huishoudboekje van Eva, Emily en Henk op orde, maakt overzichtelijke maand- of jaarbudgetten én zorgt dat zij dit zo snel mogelijk zelfstandig kunnen. Tegelijkertijd kan een budgetcoach jou helpen hoe je als werkgever het gesprek met hen aangaat. 

Dus wil je voorkomen dat medewerkers verzuimen vanwege financiële stress? Neem dan vooral contact met ons op. Wij werken nauw samen met budgetcoaches die je ad hoc of preventief kunt inschakelen. Hierover vertellen Arboz-directeuren Renée Bolwerk en Sandra van den Bedem je graag meer! 

Gratis e-book

Download ons e-book

Burn-outs: zo voorkom en herken je dreigend verzuim