Burn-out voorkomen: 7 dingen die je als werkgever kunt doen

Blog

Als werkgever wil je er natuurlijk alles aan doen om een burn-out bij je medewerker te voorkomen. Eenmaal daar worden situaties namelijk vaak complex. En herstel duurt in sommige gevallen wel langer dan een jaar. Een burn-out heeft grote impact op de gezondheid van je medewerker én de resultaten van jouw bedrijf. Iets wat jullie beiden natuurlijk niet willen. Maar wat is jouw rol als werkgever? Wat kun jij doen om burn-outs in je team te voorkomen? We geven je zeven concrete tips!

Burn-out voorkomen: 7 dingen die je als werkgever kunt doen

1: Bouw voldoende hersteltijd in het werk

Ieder mens heeft ontspanning nodig. Dus ook jouw medewerkers, en jijzelf. Probeer daarom de juiste balans te vinden tussen werk en plezier. Speelt er op dit moment een belangrijk project, waardoor jullie af en toe overwerken? Stimuleer elkaar dan om dit te compenseren in de periode daarna. 

Merk het op wanneer een medewerker vaak ’s avonds mails beantwoordt, of een vermoeide indruk wekt tijdens een vergadering. Houd daarnaast verlofdagen in de gaten en zorg dat iedereen voldoende hersteltijd inplant met vakanties of dagjes weg. Je kunt ook af en toe een middag blokken voor een ontspannende cursus of leuke teambuilding activiteit. 

2: Maak stress bespreekbaar 

Ervaren jouw medewerkers té veel stress? Of is de werkdruk eigenlijk wel goed te doen en helpt het hen juist om goed te presteren? Dit achterhaal je door simpelweg het gesprek aan te gaan. Start elke week met een korte aftrap, waarin je vraagt hoe het met iedereen gaat. Check werkgerelateerde zaken – deadlines, afspraken, taken en werkdruk – maar vergeet vooral ook niet om op de persoon zelf te letten. 

Komt een medewerker gespannen over? Worden vragen ontweken? Of merk je ander afwijkend gedrag op? Dan is het slim om dit één-op-één te bespreken, op een rustig moment. Plan überhaupt regelmatig een individueel gesprek in, waarin je echt de tijd neemt om naar iemand te luisteren. Creëer een open werksfeer door continu met elkaar in gesprek te zijn en zelf ook te delen wat er bij jou speelt. 

3: Geef voldoende waardering 

Zeg eens heel eerlijk: geef jij sneller kritiek wanneer er iets níét goed gaat, dan dat je een compliment geeft wanneer zaken juist wel goed lopen? Dan is het écht tijd om hier verandering in te brengen. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zitten namelijk veel beter in hun vel. En zetten automatisch een stapje extra voor jouw bedrijf. 

Verplicht jezelf daarom om minstens één keer per dag iemand uit je team te complimenteren. Zet in het begin desnoods een wekker aan op je telefoon of stel een herinnering in via je agenda. Na een tijdje zit dit in je systeem en het effect op je medewerkers merk je vrijwel direct. 

4: Stimuleer beweging

Je weet vast wel dat beweging ontzettend belangrijk is voor ieders mindset. Is er binnen jouw bedrijf geen budget voor korting op sportabonnementen of een wekelijkse sportactiviteit? Ga dan gewoon wandelen! Lopend lunchen of vergaderen is helemaal gratis en heeft hetzelfde effect. Ook dit is iets wat je jezelf moet aanleren. Geef je medewerkers daarom het goede voorbeeld en normaliseer de walk-and-talk’ binnen je team, door er gewoon mee te starten! 

5: Herken signalen

Een burn-out ontstaat nooit plotseling. Als je als werkgever goed oplet, ontvang je altijd wel een signaal dat je aan de bel moet trekken. Er zijn allerlei signalen van een naderende burn-out bij een medewerker, maar dit zijn de belangrijkste vijf. 

6: Schakel de juiste hulp in

Herken je signalen van een naderende burn-out bij jouw medewerker, maar weet je niet hoe hiermee om te gaan? Dit is heel begrijpelijk en echt geen schande. Stressklachten en burn-outs zijn complex en elke situatie is anders. 

Daarom is het goed om te weten dat je er als werkgever nooit alleen voor staat. Je arbodienst hoort altijd voor je klaar te staan met advies. Onze casemanagers werken bijvoorbeeld via de CSR-methode, waarin we stress en burn-outs op een psychobiologische manier aanpakken. 

7: Download ons gratis e-book

Je weet nu wat je als werkgever kunt doen om een burn-out bij een medewerker te voorkomen. Maar wat is nu het verschil tussen gezonde stress en een naderende burn-out? Op welk moment trek je aan de bel? En wat is jouw rol wanneer een medewerker toch verzuimt? De antwoorden op deze vragen – en nog veel meer – lees je in ons e-book. Download ‘m hier gratis!

 

Gratis e-book

Download ons e-book

Burn-outs: zo voorkom en herken je dreigend verzuim