Samenwerking bedrijfsarts Jill Brouns

Klantcase //

Als onze casemanagers willen sparren over een ingewikkelde casus dan staat bedrijfsarts Jill Brouns altijd voor ze klaar. Een fijne gedachte, want zo voorzien we jou altijd van de juiste informatie. Waarom we hiervoor graag Jill benaderen en wat haar drijft in haar werk als bedrijfsarts? Ze vertelt het je graag in dit interview.
Bedrijfsarts Jill Brouns

Al tijdens haar co-schappen van de studie geneeskunde wist Jill dat een baan in het ziekenhuis niet bij haar paste. ‘’Ik wist vanuit thuis al dat je als arts legio mogelijkheden hebt om buiten het ziekenhuis te werken. Ik was een van de weinigen die een co-schap liep buiten het ziekenhuis en deed dat in het laatste jaar bij een arbodienst. Zo kwam ik in aanraking met bedrijfsgeneeskunde en ik was gelijk enthousiast. Na mijn afstuderen ging ik in dienst en volgde de specialisatie tot bedrijfsarts. Met dit diploma op zak begon ik als zelfstandig bedrijfsarts.’’ 

Want juist de afwisseling in werk is waar Jill energie van krijgt. ‘’Het is een luxe dat je als zelfstandige kunt onderzoeken en kiezen wat je leuk vindt. Voor mij is dat zodra situaties wat ingewikkelder worden, zoals bij een conflict. Ik krijg er energie van om in zo’n situatie toch samen tot een oplossing te komen. Daarnaast vind ik het ontzettend leuk om op beleidsniveau mee te denken en te adviseren.’’

Op tijd ingrijpen 

Jills werkwijze sluit daarin goed aan bij de manier waarop wij mensen graag begeleiden. Samen oplossingsgericht te werk gaan én zo vroeg mogelijk ingrijpen door aandacht te hebben voor de medewerker. ‘’Als je als leidinggevende iemand ziet worstelen, is het heel verstandig om te vragen: ‘Wat kan ik voor je doen?’ Ook wanneer je ziet dat iemand altijd vroeg weggaat of juist vaak overwerkt kan dat een rode vlag zijn.’’

Ditzelfde geldt voor medewerkers zelf. ‘’Heb je geen tijd meer voor je hobby’s of schrap je je weekendplannen voor werk? Geeft je partner aan dat je prikkelbaar bent? Dit kan een teken zijn dat je je balans aan het verliezen bent. Als je op goede voet staat met je werkgever, ga het gesprek dan aan en maak samen je takenpakket weer behapbaar.’’   

Krapte op de arbeidsmarkt 

Dit soort handvatten zijn juist in deze tijd belangrijker dan ooit. Ruim een half miljoen werknemers verzuimden in 2021 voor langere tijd vanwege een te hoge werkdruk, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderzoeksinstantie TNO. Krapte op de arbeidsmarkt wordt gezien als een van de redenen. Met name twintigers en dertigers lijken te worstelen met stress.

Jill: ‘’Je ziet inderdaad dat deze categorie werknemers vaker uitvalt. Meestal spelen meerdere factoren een rol. Een hoge hypotheek waarvoor een groot contract nodig is, tegelijkertijd een gezin runnen en het liefst nog geld overhouden voor een mooie reis, waardoor mensen meer werken dan ze aankunnen. Het is soms moeilijk om al die ballen in de lucht te houden.’’

Hoog verwachtingspatroon

Een andere oorzaak ziet Jill in het voldoen aan te hoge verwachtingen. ‘’Dit begint al op school. Het mbo lijkt een imagoprobleem te hebben, waardoor mensen misschien een hbo-opleiding doen, terwijl dat helemaal niet is wat bij ze past. Ik denk dat het verzuim lager kan zijn als mensen werk doen dat aansluit bij hun kunnen. Ook is de tijd natuurlijk anders dan een generatie geleden. Verwachtingen zijn hoger en alles gaat sneller. Een mail die binnenkomt, beantwoord je vaak dezelfde dag nog, omdat dit verwacht wordt.’’

Bij al deze situaties is het volgens Jill cruciaal om adequaat en op tijd te handelen. ‘’De mate van druk verschilt natuurlijk per functie en per werkgever. Maar bij alles geldt: werknemer en werkgever zijn beiden verantwoordelijk om bij problemen op de werkvloer aan de bel te trekken. Zodra er mensen uitvallen, moeten anderen dit opvangen, waardoor je vaak ziet dat bij hen ook de rek eruit gaat. Dus hoe eerder je als werknemer of werkgever samen het gesprek aangaat of je arbodienst inschakelt, hoe beter.’’ 

Gesprek met de bedrijfsarts 

Wat Jill betreft wijzen werkgevers hun collega’s hierbij ook op de mogelijkheid tot een arbeidsomstandighedengesprek. ‘’Dit is een gesprek bij de bedrijfsarts. De werkgever krijgt hier geen bericht van, tenzij je dat zelf wenst. Iedereen heeft toegang tot de bedrijfsarts en soms helpt het om eens te sparren over wat je nodig hebt.’’

Samen blijven we werken aan de juiste aanpak bij verzuim. Jill: ‘’De collega’s van Arboz voeren zelf gesprekken met klanten of hun werknemers en doen dit uitstekend. Ook wat betreft het informeren over preventieve maatregelen Ik kijk vooral op de achtergrond mee en adviseer wanneer dat gewenst is. En natuurlijk beantwoord ik vragen als die er zijn.’’

Onpartijdig advies

Daarbij is onpartijdigheid een belangrijke pijler voor Jill, ook al hebben mensen hier volgens haar soms een verkeerd beeld van. ‘’Tijdens de geneeskundeopleiding had de functie bedrijfsarts al geen sexy imago. Je rent niet met een stethoscoop door de ziekenhuisgang zoals in Grey’s Anatomy en bent niet bezig met het redden van mensenlevens. Ook vinden mensen verder regelmatig iets van de bedrijfsarts. Maar wij zijn er om onpartijdig mee te denken. Ook al bestaat er soms een spanningsveld tussen werkgever en de bedrijfsarts, omdat er andere belangen spelen.’’

‘’Een werkgever wil over het algemeen zijn medewerker zo snel mogelijk weer terug, omdat die juist in tijden van personeelskrapte hard nodig is. Maar iemand moet ook de ruimte krijgen om goed te herstellen. En dat betekent niet dat er in die tijd geen mogelijkheden zijn wat betreft werken. Maar kortetermijndenken blijkt hierbij in de praktijk niet duurzaam. Een goed herstel is dus voor beide partijen belangrijker dan een snel herstel.’’

Wil jij weten hoe je verzuim kunt voorkomen of beperken? Of kun je wel wat advies gebruiken bij jouw verzuimbeleid? Neem contact op! 

Gratis e-book

Download ons e-book

Burn-outs: zo voorkom en herken je dreigend verzuim