Samenwerking Scheiwijk voor Fijnproevers

Klantcase //

In november 2021 maakten we kennis met Ingrid de Wagenaar: eigenaar van tankstations Scheiwijk in Eemnes en Hoogblokland. Als ondernemer is ze graag een beetje tegendraads en eigenzinnig. Een mentaliteit waar wij erg van houden. We gingen met Ingrid in gesprek over wat haar ondernemingen bijzonder maakt en waarom ze ons inschakelde als arbodienstverlener.

Scheiwijk voor Fijnproevers

Het tankstation Scheiwijk voor Fijnproevers is van origine een familiebedrijf. Ingrid: “In 1928 richtte mijn opa het bedrijf op en eind jaren vijftig nam mijn vader het van hem over. Het tankstation dat oorspronkelijk in een dorp lag, verplaatste in 1964 naar Rijksweg A27 die op dat moment werd aangelegd.

Tot mijn 34ste werkte ik bij allerlei andere bedrijven. Ik was er nooit echt mee bezig om het bedrijf van mijn vader ooit over te nemen. Totdat hij in 1994 hulp nodig had en een carrièreswitch ook goed in mijn leven paste. Dit was ook de periode dat steeds meer tankstations een bakery in hun concept opnamen. Samen met mijn broer, die al in het familiebedrijf werkte, zagen wij hier ook iets moois in. In 2009 namen mijn broer en ik het tankstation officieel over en gooiden we het roer flink om.”

Ondernemersbloed

Wanneer we Ingrid vragen of ze nog steeds blij is met de overname van het familiebedrijf, is haar antwoord volmondig ja. “Mijn broer en ik zijn nooit gepusht om ook te gaan ondernemen, maar kregen de kneepjes van het vak wel automatisch mee. Net als het belang van kwaliteit en goed eten trouwens. Dus met de komst van de bakery, creëerden we al snel een compleet eigen concept.

We wilden af van de uitstraling van een geijkt tankstation. Dus gingen we voor een compleet nieuwe inrichting, die een sfeervolle omgeving creëerde. Een plek waar reizigers graag stoppen. Ook korte bezoekjes mogen tenslotte leuk zijn, toch? Bij zo’n plezierige onderbreking hoort overigens niet alleen een gezellig interieur, maar ook een kwalitatief hoogwaardig toilet en een balie met vers belegde broodjes. Het liefst met biologische ingrediënten uit de regio.”

Eersteklas kwaliteit

In de jaren tachtig merkten Ingrid en haar broer al dat driekwart van de bezoekers niet langskwam om te tanken, maar voor de broodjes. “Dit besef leidde tot de bakery die er nu staat, met een eigen keuken en Green Egg. Ook van de ouderwetse koffieautomaten namen we afscheid. In plaats daarvan zetten we alleen nog verse, biologische koffie met de hand. In 2021 wonnen we zelfs een prijs voor de beste tankstation-cappuccino van Nederland.

Alles wat we doen, doen we met eersteklas kwaliteit. We kiezen niet voor de makkelijkste of rendabelste weg, maar voor de meest onderscheidende. Tot op de dag van vandaag kijken bezoekers bij binnenkomst verrast rond. Precies wat we wilden! Een tankstation dat je bijblijft en waar je rekening mee houdt in je reis.”

Een sterk team

Het mooiste aan haar werk, vindt Ingrid dat ze het mag uitvoeren met een sterk team. “We zijn een kleine organisatie, waarin we onze route samen bepalen. De lijnen zijn kort en er wordt rekening gehouden met ieders wensen. Het grootste deel van ons team werkt al minimaal tien jaar bij ons. Ik wil dat mijn mensen goed behandeld worden en de juiste begeleiding krijgen.

Daarom vind ik een goede arbodienstverlener ook zo belangrijk. Ik was al jaren aangesloten bij een ander bedrijf, maar die werd steeds groter en daarmee ook afstandelijker. Er was steeds minder tijd om zaken goed op te lossen of aan te kaarten. Dat voelde gewoon niet meer goed.”

Persoonlijke arbodienstverlener

Via een goede vriendin die werkzaam is in de HR, kwam Ingrid in aanraking met Arboz. “Als zíj een arbodienstverlener adviseert, moet het wel een goede zijn. Daar vertrouwde ik blindelings op. Zij weet ook wat ik belangrijk vind: korte lijnen en persoonlijk contact. In mijn werk heb ik te maken met zoveel verschillen facetten. En ik kan zelf natuurlijk goed inschatten of er iets met mijn mensen aan de hand is. Maar bij complexe situaties, zoals langdurige ziekte, is de hulp van een expert erg fijn. Ook wil ik graag altijd op de hoogte zijn van veranderende wet- en regelgeving.

Het eerste contact met Renée Bolwerk, directeur Arboz, voelde direct goed. Ook het kantoor, waar duidelijk aandacht aan wordt besteed, gaf een fijn gevoel. Arboz is een middelgrote arbodienstverlener, die het belang van de werknemer én werkgever begrijpt. Ik heb nog genoeg ideeën en plannen voor de toekomst van Scheiwijk Fijnproevers, dus dan is een arbodienstverlener waarmee ik goed kan sparren erg welkom!”

Wil jij ook op ieder moment kunnen sparren over arbozaken? Laten we kennismaken!

Gratis e-book

Rechten en plichten voor organisaties

Waar moet je als werkgever aan voldoen?