Hoe voorkom je dat een getalenteerde medewerker vastloopt in patronen die uiteindelijk tot verzuim kunnen leiden? Een vraag waar veel leidinggevenden en HR-professionals mee worstelen. Bij CANDO Learning herkende learning & development-specialist Guus Verstegen dit bij zichzelf, na een Arboz on the Job-training. Oprichter van CANDO Learning, Rachelle Handgraaf, schakelde Arboz in als coach om Guus hierbij te helpen.
Benieuwd wat Guus na de eerste sessie al merkt? Je leest het in dit interview.
CANDO Learning uit Utrecht ontwikkelt maatwerk leermiddelen voor organisaties in de maatschappelijke sector, van energiebedrijven tot zorginstellingen. “We maken vakinhoudelijke trainingen, opleidingen en workshops zodat onze klanten échte maatschappelijke impact kunnen maken,” vertelt Guus.
Guus houdt zich vooral bezig met de rol van AI en technologie binnen leertrajecten. Hij weet alles over de inzet van kunstmatige intelligentie voor maatschappelijk belang en geeft hun klanten advies over welke tools (duurzaam) gebruikt kunnen worden binnen hun organisaties.
Direct toen de allereerste CANDO-medewerkers in dienst kwamen, startte Rachelle de samenwerking met Arboz. “Ik wilde dit gewoon meteen goed regelen voor mijn medewerkers, voor als er iets zou gebeuren,” vertelt Rachelle. “Gelukkig was er tot nu toe nog geen verzuimtraject waarbij we de hulp van Arboz moesten inschakelen, maar mede doordat we samen actief werken aan verzuimpreventie is onze samenwerking heel erg waardevol.”
Een belangrijke manier om verzuim te beperken, is om tijdig aan de slag te gaan met medewerkers die tegen uitdagingen aanlopen. Zo geven we vanuit Arboz on the Job diverse trainingen aan het team van CANDO, rondom groepsdynamiek en timemanagement.
Maar ook op individueel niveau is het team van CANDO gretig om zich door te ontwikkelen. Zo kwam tijdens de teambuilding workshop bijvoorbeeld aan het licht dat collega Guus vaak worstelde met om hulp te vragen.
Hij vertelt: “Tijdens die workshop merkte ik: hé, ik kan hier prima met Michelle van Arboz over praten! Ik wil bij haar coaching inzetten, niet super intensief, maar gewoon iemand die me af en toe een zetje geeft”, vertelt Guus. Zijn uitdaging bleek een mix van uitstelgedrag en een vleugje faalangst. “Dan loop ik op thuiswerkdagen soms zeven keer naar mijn koffiezetapparaat en twijfel ik nog steeds: wat moet ik doen? Oh, ik doe het zelf wel,” beschrijft Guus.
Guus Verstegen – CANDO Learning
De eerste coachingsessie zit er inmiddels op en Guus merkt meteen al verschil. “We hebben hele simpele taakjes afgesproken die ik eigenlijk voor mezelf ooit al had bedacht, maar nooit echt heb uitgevoerd. Nu staat het op de mail en merk ik ineens: oh ja, als ik dit even een paar weken blijf doen, dan ebt de motivatie niet weg. Dus het is een stukje bewustwording, maar ook het hardop uitspreken van bepaalde intenties om het duidelijker te krijgen.”
Zijn doel is helder: “Ik wil gewoon iets beter mijn plek vinden bij CANDO Learning, mijn werk makkelijker kunnen doen en geen druk voelen als ik collega’s om hulp moet vragen.” Guus gebruikt een treffende metafoor: “Als je slechte botten hebt, moet je je spieren harder trainen om dit op te vangen. Mijn faalangst is mijn slechte bot en hulp vragen is de spier die ik met dit traject train.”
Wat Guus het meest waardeert aan onze aanpak is de persoonlijke benadering. “Ik voel me bij jullie gewoon welkom. Jullie maken tijd voor me, geven me een goede kop koffie, luisteren écht.” Die aanpak past perfect bij zijn achtergrond: “Ik kom uit Noord-Brabant, en daar is gastvrijheid echt belangrijk. Of er nou een elektricien komt of een coach – je geeft ze een kopje koffie en maakt een praatje. Dat is ook het gevoel dat Arboz me geeft tijdens alle gesprekken.”
Door deze laagdrempelige sfeer voelt Guus zich vrij om contact op te nemen: “Als ik ergens mee zit, dan durf ik aan de bel trekken. Je hoopt natuurlijk dat je nooit te maken krijgt met langdurig verzuim. Maar mocht het ooit gebeuren, dan weet ik dat ik me bij jullie op mijn gemak voel en dat jullie me echt helpen.”
Het verhaal van Guus en CANDO Learning bevestigt waar wij bij Arboz al jaren in geloven: preventief investeren in je mensen is de sleutel tot het terugdringen van verloop en verzuim. Het resultaat? Meer werkgeluk, betere prestaties en uiteindelijk minder verzuim.