Duurzaam ondernemen heeft niet alleen betrekking op het materiaal dat je gebruikt, maar óók op de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden voor je werknemers. Het Amsterdamse modemerk Chaud Devant snapt dat als geen ander. Sinds het begin van 2023 werken wij, samen met de HR-afdeling van Chaud Devant, aan verzuimpreventie en re-integratie. HR-manager Els Stuurman vertelt er alles over!
Chaud Devant is in 1996 opgericht door Bianca van der Lee. Zij werkte in een Amsterdams restaurant, toen één van de werkende chefs uit zijn broek scheurde. Dat bracht haar op het idee om eigentijdse, stijlvolle en professionele chefskleding te ontwerpen en fabriceren.
“De kleding die we hier ontwerpen wordt veelal gedragen in sterrenrestaurants. Niet alleen door de chefs, maar ook door de bediening en bijvoorbeeld de sommeliers. We hebben dan ook veel keuze in kleuren en patronen, maar ook tussen bijvoorbeeld koksbuizen, overhemden, jurken en sloven”, vertelt Els. Zo zorgen ze ervoor dat de werknemers van deze restaurants zich prettig voelen, comfortabel werken en er tegelijkertijd professioneel uitzien.
Waar Bianca ooit in haar eentje begon, is het team inmiddels zo’n veertig man sterk. “Om het hele proces rondom die kleding in goede banen te leiden, zijn er allerlei verschillende teams. Zo hebben we ontwerpers, productontwikkelaars, magazijnbeheerders en mensen van de verkoop. Ook is er een klantenservice, een marketing-, logistieke- HR- en IT-afdeling.
Duurzaamheid is een rode draad binnen ons bedrijf. We produceren namelijk niet alleen duurzame kleding, maar we vinden het óók belangrijk een duurzame relatie op te bouwen met zowel klanten als werknemers. Het samenwerken met een goede arbodienst en het doen aan verzuimpreventie zijn daar onderdeel van.”
Sinds januari 2023 werkt Chaud Devant daarom samen met Arboz. En hoewel er gelukkig weinig lopende dossiers zijn, hebben we wel regelmatig contact. “Onze casemanager kwam eens langs op het kantoor om een workshop te geven aan al onze leidinggevenden. Veel van hen rolden namelijk in die functie en niet iedereen volgde daar een training voor.
Het was erg nuttig om te bespreken wat je bijvoorbeeld wel en niet mag vragen in de functie van leidinggevende. Want ook al heb je de beste bedoelingen – niet alles kan en mag. Ook leerden we over de Wet verbetering poortwachter en deden we een aantal praktijkopdrachten.”
“Mede door dit soort trainingen merk je dat het er bij Arboz écht anders aan toegaat. Je bent geen nummer, maar een partner. Dat is enorm fijn! Daarnaast werken ze met een groot team aan experts, zodat ze altijd de nodige kennis in huis hebben om je te helpen. Ik werkte al met veel arbodiensten samen, maar de kennis en expertise die Arboz biedt, blijft me verbazen”, sluit Els af.
Wil jij onze aanpak zelf ervaren? Of lijkt zo’n interne verzuimtraining jou ook wel wat? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag!
Of bel:085 – 500 40 65