Samenwerking CSR Centrum

Herstellen van stress of een burn-out doe je eerst fysiek, dan mentaal. Dát is de insteek van CSR Centrum en ook de methode die wij als arbodienstverlener toepassen.

 

De landelijke netwerkorganisatie is specialist op het gebied van stress en burn-outs en helpt mensen om vitaal te blijven. Dit doet het team op een uitzonderlijke, wetenschappelijk onderbouwde methode. Wat dit precies inhoudt en hoe je als werkgever professioneel omgaat met stress bij medewerkers? Dat vertelt CSR Centrum directeur Carolie Hamming je graag.

CSR Centrum

Het complexe fenomeen ‘stress’  

Sinds 2006 is Carolien directeur van CSR Centrum. Daarnaast schreef ze als stressdeskundige en psychosociaal therapeute het boek ‘Gek op stress, maar niet altijd’. Carolien: “Al jaren ben ik gefascineerd door alles wat te maken heeft met stress. Het is zo’n complex fenomeen. En dat geldt overigens ook voor ‘herstel’. De wetenschapsvisie op deze twee begrippen is zo ontzettend interessant én hulpvol. 

 

Dus toen ik ongeveer vijftien jaar geleden de kans kreeg om CSR Centrum over te nemen van oprichtster Sonja van Zweden, hoefde ik niet lang na te denken. Haar visie op stress en herstel wekte mijn interesse enorm. Tot op de dag van vandaag ben ik verbijsterd dat nog steeds niet alle artsen en psychologen deze methode toepassen.” 

De CSR-Methode 

De CSR-Methode pakt stress en burn-outs psycho-biologisch aan. “Dit betekent dat je wordt gecoacht op drie niveaus: lichaam, gedrag en psyche. Zo proberen we bij iemand met klachten allereerst de ontregeling van het lichaam te stoppen. Dit doen we bijvoorbeeld door inspanning en ontspanning beter af te wisselen. Bij mensen met stressklachten of een burn-out is het herstelsysteem onbenut, terwijl het stresssysteem juist overuren draait. Hier proberen we balans in terug te brengen. 

 

Zo adviseren we bijvoorbeeld ademhalings- en diepe relaxatieoefeningen of juist het uitvoeren van een lichte activiteit. Of dit een korte wandeling is of het opruimen van een kast, is compleet persoons- en situatieafhankelijk. Het belangrijkste is dat we zowel op het lichaam, het gedrag en de psyche focussen. En hoe ernstiger de klachten zijn, des te meer aandacht er eerst nodig is voor het herstel van het lichaam.” 

Stress en burn-out coaching 

CSR Centrum leidt hulpverleners op – zoals therapeuten, artsen en psychologen – om mensen met stressgerelateerde klachten via de CSR-Methode te begeleiden. “Eigenlijk zijn we er voor heel hulpverlenend Nederland. Ook arbodienstverleners zoals Arboz vallen hieronder. Renée Bolwerk, directeur Arboz, was lange tijd een erkend CSR-coach en snapt precies hoe ze de wetenschappelijk onderbouwde methode vertaalt naar maatwerk per persoon. Hierbij ondersteunen wij haar door middel van bijscholing, materialen en een uitgebreide vragenlijst (de CSR-test). 

 

Op dit moment fungeert Arboz niet meer zelf als coach, maar de casemanagers voeren wel de zeer nauwkeurige CSR-test uit. De uitslag waaruit de ernst van de klachten blijkt, rapporteren zij aan een bedrijfsarts. Is er sprake van ernstige klachten? Dan verwijst Arboz diegene door naar een deskundige CSR-coach. Op deze manier zijn zij als arbodienstverlener erg waardevol voor werkgevers. Ze lopen voorop op het gebied van methodes en bevindingen en weten precies wat nodig is voor langdurig herstel.”

Stress niet de boosdoener 

Carolien vertelt dat stress vaak niet de grote boosdoener is, maar een tekort aan herstel. “Mijn advies aan werkgevers? Bouw voldoende hersteltijd in het werk en maak dit fenomeen bespreekbaar. Geef ook zelf het goede voorbeeld. Las korte pauzes in, maak dagelijks een korte wandeling en begin een half uurtje later, als je de dag daarvoor overwerkte. Waardeer een goede conditie bij medewerkers net zoveel als hard werken en presteren. Bespreek de waarde van ‘hersteltijd’ en zorg dat het onderdeel wordt van je bedrijfscultuur. 


Haal ‘stress’ uit het verdomhoekje. Vergaar kennis over hoe het menselijk lichaam werkt, deel dit en stel samen maatregelen op die bij jouw organisatie passen. Je zal vanzelf zien dat je medewerkers gezonder én gemotiveerder blijven. En dat is natuurlijk waar het uiteindelijk allemaal om draait.” 

Burn-out

Wil jij hulp met het herstellen van een burn-out? Neem gerust contact met ons op, dan kijken we samen hoe we jou het beste verder kunnen helpen.  

Renée
Bolwerk

Sandra
van den Bedem