Als internationaal bedrijf met al meer dan driehonderd medewerkers in Nederland en extra locaties in Duitsland, China en Bangladesh is het managen van de HR allesbehalve simpel. Als HR-manager van de HVEG Fashion Group weet Tamar Jonker dit als geen ander. “Ieder land heeft andere regels en een andere cultuur”, vertelt ze.
“Gelukkig ben ik daar met name overkoepelend betrokken en richt ik me verder op de Nederlandse locaties – daar ligt ook mijn expertise.” Wat ze daarbij belangrijk vindt? Wat ze verwacht van een arbodienst en hoe Arboz in dat plaatje past? Tamar vertelt er alles over in dit interview.
HVEG Fashion Group ontwikkelt, produceert, importeert én levert mode en accessoires aan de retail-branche. En dat doen ze in Nederland – maar ook ver daarbuiten. Tamar vertelt: “Als HR-manager ben ik verantwoordelijk voor alle HR-processen bij de Nederlandse kantoren. Maar ik houd ook een oogje in het zeil bij de andere vestigingen. Dat is leuk, maar ook uitdagend. Vooral omdat ik daar geen expert in ben, mijn kennis ligt vooral bij het Nederlandse HR-systeem. Je kan je voorstellen dat het er in China en Bangladesh natuurlijk heel anders aan toegaat. Maar ook in Duitsland gelden er al andere culturen en (arbeidsrechtelijke) regels.”
Haar doel als HR-manager? Tamar legt uit: “Op dit moment bouwen we aan een goede basis voor ál onze kantoren. Dat houdt bijvoorbeeld in dat we gelijkwaardige contracten hebben – niet overal exact hetzelfde, maar wel met dezelfde arbeidsvoorwaarden.”
Maar alleen die basis is niet genoeg, vindt ze. “Veel bedrijven leggen vast in hun verzuimprotocol dat ze alle meldingen netjes in het systeem zetten. Heel goed, maar dat geeft niet aan dat je ook met je verzuim aan de slag gaat. Daarvoor zijn extra stappen nodig. Wij zijn daar actief mee bezig. Zo voeren we hier sinds kort ook kortverzuimgesprekken, wanneer iemand meerdere keren ziek is in een korte periode. Op die manier weten we beter wat er speelt en letten we extra op elkaars welzijn.”
Ook op het gebied van langdurig verzuim trof Tamar verschillende maatregelen. “Ik ben zelf registercasemanager. Ik merkte namelijk dat het verzuimsysteem in Nederland erg complex is. Voordat ik bij de HVEG Fashion Group terechtkwam, werkte ik als HR-consultant. Ik merkte dat veel bedrijven geen idee hadden van de regels- en wetgevingen, maar zich wel vaak verbaasden over de uitkomst van een verzuimtraject. Dat was voor mij de trigger om me hierin verder te verdiepen.
Dat heeft me heel veel opgebracht! Ik begrijp nu veel beter hoe de hazen lopen. Daardoor kan ik medewerkers beter begeleiden tijdens een verzuimtraject en kan ik bij iedere stap meedenken. Maar ik heb ook een beter beeld een keuring en op de implicaties zoals inkomensverlies. Op dat gebied kan ik nu veel proactiever handelen.”
Waarom Tamar ervoor koos om met ons samen te werken? Ze vertelt: “Ik kende Arboz al vanuit een vorige werkgever en ervoer die samenwerking altijd erg prettig. Vanuit die ervaring droeg ik Arboz voor bij onze directie toen wij op zoek gingen naar een nieuwe arbodienst. We hebben toen nog een aantal partijen met elkaar vergeleken, maar Arboz kwam als beste uit de bus.
We hechten bijvoorbeeld waarde aan een proactieve instelling, maar ook de basis waarop bedrijfsartsen zijn betrokken, de manier waarop we verzuimcijfers kunnen inzien, de zichtbaarheid van dossiers en natuurlijk de kosten. Ik verwacht kennis, expertise en een sparringpartner. En ik wist uit ervaring dat Arboz die verwachtingen zou waarmaken.”
“Ik ben vooral erg blij met het persoonlijke contact met Arboz. Eens per twee weken heb ik een afspraak met onze casemanager waarin we de dossiers van alle vestigingen bespreken. Daarnaast spreken zij ook direct met medewerkers van de vestigingen zelf en is ze daar een keer langs geweest om een verzuimpreventietraining te geven. Daardoor kent Arboz ons bedrijf nu nóg beter.
Als ik een vraag stel krijg altijd heel snel reactie, ik hoef geen weken te wachten op een terugkoppeling, advies of offerte. Alles gebeurt vaak dezelfde week nog. En kan Arboz het zelf niet oplossen, dan werken ze wel samen met een partner die het wel kan. Het is dan ook niet zo gek dat ik Arboz al aan een paar verschillende bedrijven heb aangeraden.”
Ben jij ook toe aan een arbodienst die écht met je meedenkt? Die samen met jou kijkt naar wat jouw bedrijf nodig heeft? Kom dan eens langs op ons kantoor in Baarn, om kennis te maken tijdens een kopje koffie. Of neem digitaal contact met ons op – we helpen je graag verder.