Eva die zich onvoldoende inzet tijdens het re-integratietraject, Henk die zijn positieve coronatest vervalst en Leonie die ziek wordt tijdens haar vakantie en vervolgens niet bereikbaar is. Als werkgever heb je te maken met allerlei medewerkers, die soms voor complexe verzuimdossiers zorgen…
Maar wat doe je in dit soort situaties? Wat zijn je rechten als werkgever? Wanneer komen loonsancties bijvoorbeeld aan de orde? En wie schakel je als eerste in voor hulp? Ons natuurlijk! Wij brengen je graag in contact met onze partner Petra Wille: dé zelfstandige arbeidsadvocaat die op elk juridisch vraagstuk het juiste antwoord weet.
Denk je aan een advocaat, dan zie je waarschijnlijk al snel een statig persoon voor je. Iemand in deftige kleding, met een strakke blik en in een chic kantoor. Dit klassieke beeld van de advocatuur is precies wat Petra níét uitstraalt. Al jaren wordt ze door zowel werkgevers als werknemers ingeschakeld als arbeidsrechtadvocaat. En in 2020 sloeg ze de handen ineen met twee collega’s die op hun beurt gespecialiseerd zijn in ondernemings- en familierecht. Samen richtten ze #RECHT advocaten op: een toegankelijk en laagdrempelig advocatenkantoor in Alphen aan de Rijn.
Petra vertelt: “Sindsdien werken we samen vanuit een kantoorverzamelpand in onze geboorteplaats. Hoe onze kantoren er van binnen uitzien? Gewoon, lekker normaal en toegankelijk. Met, in mijn geval, een bloemetjesbehang aan de muur dat onmiddellijk een thuisgevoel creëert. Bij ons hoor je zo min mogelijk vakjargon: wij proberen in begrijpelijke taal te communiceren, ook als de onderwerpen soms natuurlijk ingewikkeld zijn. Gewoon transparante advocatuur, zonder poespas.”
De match tussen #RECHT advocaten en Arboz spreekt waarschijnlijk al voor zich. “De drijfveer om gewoontes te doorbreken, is iets wat ik duidelijk deel met Renée en Sandra: de directie van Arboz. De klik met Sandra gaat al jaren terug. Ik leerde haar kennen bij een vorige werkgever en sindsdien hielden we altijd contact. Het thema ‘zieke werknemer’ spreekt mij binnen het brede arbeidsrecht extra aan. De samenwerking is dus win-win: Arboz heeft aan mij een vraagbaak voor ingewikkeldere vraagstukken en ik kom via hen in contact met nieuwe relaties.
Wat onze samenwerking in de praktijk inhoudt? Dat de casemanagers van Arboz mij altijd kunnen bellen bij complexe verzuimdossiers. Over juridische basiskennis beschikken ze zelf, daarvoor ben ik echt niet nodig. Maar bij sommige casussen sparren we even.
Want hoe neem je bijvoorbeeld correct afscheid van een medewerker die al langer dan twee jaar ziek is? Of hoe stel je een waterdicht ziekteverzuimreglement op, zodat je conflicten zelfs kunt voorkomen doordat de spelregels vooraf duidelijk zijn? Over dit soort zaken adviseer ik werkgevers.”
Wat voor casussen Petra verder tegenkomt? “Medewerkers die ziek worden op vakantie en vervolgens niet meer terugkomen, omdat er niet gereisd kan worden. Dat is in de zomerperiode weer actueel. Daarnaast reisden er de afgelopen coronaperiode toch werknemers naar bestemmingen met code rood en kregen daar vervolgens corona. Moet je dan als werkgever wel of geen loon doorbetalen? Of een werknemer heeft zich ziekgemeld voor zijn eigen werk als timmerman, maar staat vervolgens wel doodleuk te klussen in het huis van een vriend. Mag je dan ontslaan? Dat soort vraagstukken.
Corona bracht sowieso veel juridische vraagstukken met zich mee. Werknemers waren aan de lopende band verkouden, soms weken achtereen, of anders wel de huisgenoten. Niet te controleren. Dus begrijpelijk dat werkgevers soms de indruk kregen dat er misbruik werd gemaakt van de situatie. Zo moest ik zelfs een medewerker ontslaan, omdat hij een positieve coronatest vervalste. Hij had de foto van de positieve test van het internet geplukt, zo bleek.
Wat nog steeds speelt is het thuiswerken. Sommige werknemers werken nog steeds veel thuis en dat zal ook wel zo blijven. Daar moet dan ook een goede thuiswerkplek zijn ingericht: dat is (ook) de verantwoordelijkheid van de werkgever. Ik sta nu een werkgever bij die aansprakelijk is gesteld door een werknemer die door het thuiswerken aan de keukentafel op een verzakte stoel stelt psychische en lichamelijke klachten te hebben opgelopen. Dat is een uitdagend dossier.”
“Medewerkers kunnen vanwege allerlei redenen verzuimen. Soms tot grote frustratie van de werkgever. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker die zich afmeldt vanwege een slechte beoordeling of na een ruzie met een collega. Verzuim kan van de ene op de andere dag gebeuren en dan moet jij wel direct je beleid en proces op orde hebben.
Daarom is een goede arbodienstverlener ontzettend belangrijk. Ik kom regelmatig bij bedrijven die eerder last dan gemak hebben van hun arbodienst. Bijvoorbeeld omdat de casemanagers minimaal ondersteunen of omdat de bedrijfsarts onduidelijk is in de beoordeling. Niet zelden is de rapportage van de bedrijfsarts net een cryptogram. Onduidelijk, waardoor de werkgever geen richting heeft voor de re-integratie.
Bij Arboz is dat gelukkig heel anders. Zij adviseren en rapporteren snel, helder en transparant. Ik verwijs werkgevers die op zoek zijn naar een goede arbodienst graag naar hen door en kijk ernaar uit om onze samenwerking uit te breiden. Zo spraken we al over de mogelijkheid van lezingen of webinars of een blog op de website, waarin ik vragen van hun klanten beantwoord en casussen bespreek.”
Schakel je Arboz in als arbodienstverlener? Dan weet je zeker dat ons advies waterdicht is. En heb je een juridische vraag? Dan kun je ook rechtstreeks bij Petra terecht!
Of bel:085 – 500 40 65