Samenwerking Rouwservice Nederland

Klantcase //

Hoe ga ik om met verzuimende medewerkers met psychische klachten? Hoe bewaak ik de Wet Verbetering Poortwachter? En hoe kan een arbodienst mij daarbij helpen? We spraken Sophie Kuipers, HR-manager bij Rouwservice Nederland over onder andere deze vraagstukken en haar samenwerking met Arboz. Benieuwd naar haar verhaal? Je leest het in dit artikel!

Ondersteuning uitvaart

Rouwservice Nederland biedt allerlei facilitaire diensten die nodig zijn bij een uitvaart. Dat doet het bedrijf voor uitvaartondernemers, zorginstellingen en de overheid. Sophie: “Denk hierbij aan het vervoeren van overledenen, maar ook de cosmetische verzorging en het opbaren. Het is een emotioneel zwaar beroep, maar onze medewerkers doen het écht vanuit intrinsieke motivatie. Het is mooi en dankbaar werk.”

HR in de breedste zin van het woord

Sophie loopt al een tijdje mee in de HR-wereld, maar de uitvaartbranche was nieuw voor haar. “Toen ik er begon was het wel even wennen, maar inmiddels heb ik mijn plek gevonden. Onze organisatie is heel snel gegroeid en mede daardoor waren én zijn er voldoende uitdagingen op HR-gebied. Ik houd me met allerlei zaken bezig wanneer dat nodig is: van werving en selectie, tot verzuim en het opstellen van HR-beleidsstukken. HR in de breedste zin van het woord dus. Dan is het fijn als je een arbodienst hebt die je ondersteunt waar mogelijk en waar je even mee kunt sparren wanneer nodig.”

Eén aanspreekpunt

Inmiddels werkt Sophie een jaar samen met de arbodienst uit Baarn. “Arboz ondersteunt ons bij allerlei zaken, maar de belangrijkste zijn toch wel het bewaken van de Wet Verbetering Poortwachter en de inzet van de bedrijfsarts. Ik heb één aanspreekpunt en dat is Renée. En is zij even onbereikbaar? Dan is Sandra altijd wel in de buurt. Ik heb hiervoor ook met grotere arbodienstverleners gewerkt, maar dan kennen ze je bedrijf niet zo goed als een middelgrote arbodienst als Arboz dat kan. Ze kennen ons bedrijf van binnen en buiten en daar vallen natuurlijk ook onze medewerkers onder. Daardoor weet Arboz altijd goed wat er speelt.”

No-nonsense

Maar wat typeert Arboz nu écht in haar aanpak? “Ze zijn recht door zee, no-nonsense en hands on. Daarmee bedoel ik dat ze gevraagd én ongevraagd advies geven. Ze denken echt mee en komen met concrete oplossingen. Laatst kwamen ze bijvoorbeeld met het idee om een workshop te houden bij ons op kantoor voor het management. Hoe ga je om met verzuim op basis van psychische klachten en hoe maak je dat bespreekbaar? Als iemand zijn of haar been breekt is het makkelijk, zes weken in het gips en daarna weer aan het werk. Maar met psychische klachten is dat een ander verhaal.”

In het contact met Arboz zijn de lijnen kort. “Als ik twijfel of even niet weet hoe ik iets moet aanvliegen, dan bel ik Renée en dan sparren we even. Soms pakt ze zelf de telefoon op om een medewerker te bellen. En als ze diegene heeft gesproken koppelt ze vervolgens gelijk haar advies terug aan mij. Die korte lijnen, dat maakt het werken met Arboz zo fijn.”

Wil je net als Sophie af en toe even sparren? Of heb je bepaalde vragen over verzuimbeleid of andere HR-gerelateerde zaken? Neem gerust contact met ons op, dan kijken we samen hoe we jou kunnen helpen.

Gratis e-book

Rechten en plichten voor organisaties

Waar moet je als werkgever aan voldoen?