De gezichten achter Arboz: maak kennis met Renée Bolwerk

Blog

Renée Bolwerk is al jarenlang een van de drijvende krachten achter Arboz. Hoog tijd om haar beter te leren kennen! Tijdens een kop koffie op kantoor in Baarn spraken we haar over haar connectie met een bekend schoenenmerk, hoe je van de hotellerie de arbodienstverlening inrolt en de stap van zelfstandig ondernemer naar directeur. Ook vertelt ze over haar connectie met haptotherapie én deelt ze een belangrijke tip voor ondernemers.

Welkom Renée! Kun je allereerst wat meer vertellen over jezelf?

“Dank! Ik ben Renée Bolwerk, getrouwd en heb drie volwassen zonen. Alle drie al uitgevlogen en succesvol en bevlogen aan het werk. We wonen aan de rivier de Eem in Eembrugge, voor ons het mooiste plekje van Nederland. We kijken uit over de polder en het water. Het thuiskomen na een drukke werkdag en gelijk midden in de natuur zijn is voor mij iedere dag weer een moment van bewustwording.

Hoe zag de start van jouw carrière eruit?

“Ik heb de Hogere Hotelschool in Den Haag gedaan. Daarna ben ik de financieel-economische richting opgegaan bij het Marriott Hotel in Amsterdam, maar ik kwam er al snel achter dat de marketing mij meer aansprak. Na een tweejarige opleiding ben ik de Public Relations gaan verzorgen voor het Marriott Hotel. Daarna ben ik aan de slag gegaan in het pre-opening managementteam van Barbizon Amsterdam en later voor Barbizon International.

En hoe ben je uiteindelijk de arbodienst ingerold?

“Mijn tijd bij Barbizon was echt geweldig, maar er kwam een tijd waarin ik meer aandacht wilde besteden aan mijn gezin. Toen ben ik gestart als zelfstandig ondernemer en heb vanuit die positie de meest mooie opdrachten kunnen uitvoeren in de internationale hotellerie.

Wat later kwam ik in contact met Fred de la Bretoniere, de Nederlandse schoenenontwerper. Op zijn verzoek heb ik daar een groot aantal jaren met veel plezier gewerkt. Ik heb daar mijn bijdrage gehad in de bedrijfsgroei en samen met Fred en het team het merk internationaal op de kaart kunnen zetten. Op een gegeven moment wilde Fred de business uitbreiden naar Amerika, maar daar lag niet mijn expertise en passie. Ik miste daardoor een stukje voldoening, wat ik zo belangrijk vind in een baan.”

Waar zat ‘m dat in?

“Ik heb altijd aan de zakelijke kant van de dienstverlening gezeten en eigenlijk wilde ik nu meer richting de menselijke kant. Een bijdrage leveren aan de mens en de maatschappij. Ik was ondertussen al begonnen met een opleiding tot haptotherapeut – een therapievorm waarbij gevoelsbeleving centraal staat. Juist de verbinding tussen lijf en hoofd vind ik heel interessant. Mensen staan soms zo ver van hun gevoel af, terwijl je lichaam precies vertelt hoe het met je gaat. Het is mijn overtuiging dat het belangrijk is om daar naar te luisteren. Zo kwam ik na een aantal jaren zelfstandig ondernemerschap in contact met de toenmalige directeur van Arboz. Onze visie op verzuim sloot naadloos aan en dat leidde tot een mooie en succesvolle samenwerking. In 2019 kwamen er twee directieposities vrij en ik heb toen eigenlijk geen moment getwijfeld. Samen met Sandra heb ik de stap gezet en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad!”

Opnieuw die voldoening dus?

“Ja, ik word zo blij van wat we doen met Arboz! Het is voor mij de perfecte combinatie tussen het zakelijke en de maatschappelijke betrokkenheid. Enerzijds vind ik het ontzettend fijn om met mede-ondernemers te sparren en anderzijds geniet ik van de maatschappelijke betrokkenheid die terugkomt bij de zorg voor medewerkers. In die combinatie vind ik alles terug.”

Wat typeert jouw aanpak daarbij?

“Ik ben heel direct, oplossingsgericht en betrokken. Je krijgt van mij altijd het echte verhaal en ik maak het niet mooier dan het is. Verzuim en duurzame inzetbaarheid zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en vragen daadkracht en visie. Ik sta dan ook naast én achter de werkgever en medewerker. Daarbij durf ik de werkgever, maar ook de medewerker, te confronteren als dat nodig is.”

Wat vind je het mooiste aan je werk?

“Wij werken voor het midden- en kleinbedrijf. Daar zijn veel ondernemers die naast hun ‘core business’ alles zelf moeten doen, van de administratie tot het verzuimbeleid. Wij helpen ze met het verzuimbeleid. Mijn kennis en kunde delen en samen met werkgever én medewerker komen tot minimaal verzuim en maximale duurzame inzetbaarheid is voor mij de ultieme uitdaging. Waar ik echt heel blij van word, is als we een verzuimtraject doorlopen en de medewerker weer duurzaam aan de slag kan en de werkgever tevreden is.”

Hoe zou je de Arboz-aanpak omschrijven?

“Altijd direct contact met de ondernemer, een luisterend oor bieden aan de medewerker en zorgen dat er een vaste casemanager is voor ieder bedrijf. We hebben altijd direct contact met alle betrokken partijen, daardoor houden we de lijntjes kort en kunnen we in actie komen wanneer nodig. Ik vind het essentieel dat we ons eigen personeel hierin meenemen. Het maakt niet uit wie bij ons je casemanager is, je krijgt altijd hetzelfde servicepakket. Dat is de kwaliteit waar we voor staan en waar ik me hard voor maak.”

Wat gaat er al goed rondom verzuimaanpak?

“Ik zie dat steeds meer werkgevers bezig zijn met het welzijn van hun medewerkers. Ze zijn zich steeds beter bewust van het feit dat hun medewerkers het grootste kapitaal zijn. Die bewustwording is een positieve ontwikkeling. Een goede gezonde lunch verzorgen, staand kunnen werken en aandacht voor mentale gezondheid; het zijn slechts enkele voorbeelden van arbeidsvoorwaarden die steeds meer de standaard worden.”

Waar gaat het nog vaak mis?

“De tip die ik elke werkgever wil meegeven; wees eerlijk, transparant en duidelijk tegenover je medewerkers en ga, hoe moeilijk het ook is, altijd het gesprek aan. Dat gebeurt lang niet altijd in de praktijk en dat levert vaak onnodig grote problemen op. Er ontstaan misverstanden, conflicten of onnodig lange verzuimtrajecten. Op tijd een goed, eerlijk en open gesprek kan dit vaak echt voorkomen.”

Gratis e-book

Download ons e-book

Burn-outs: zo voorkom en herken je dreigend verzuim